Dybvadbro og Troldhedebanen

Dybvadbro er første station på jernbanestrækningen Kolding-Troldhede i Midtjylland. Troldhedebanen blev anlagt i 1913-1917. Med sine knap 100 km var den landets længste privatbane. En ekspeditrice stod for stationens daglige drift. Hun styrede bommene ved Egtvedvej, hejsede signalflaget i den 20 meter høje flagstang og klarede tre, daglige postruter.Dybvadbro Station

Dybvadbro Station ligger omkring 8 km fra Kolding. Stationen har været aktiv under den private Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane også kaldet Troldhedebanen. Stationen blev nedlagt (31. marts 1968) i forbindelse med nedlæggelsen af jernbanen. I dag kan man stadig komme helt tæt på den velbevarede stationsbygning, perron og det tilknyttede pakhus har en lille gratis udstilling om Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane. Troldhedebanestien der løber på det gamle spor, går tæt forbi stationen.

Bygningen blev tegnet af arkitekt Robert V. Schmidt og er opført i 1916 af murermester Anton Jeppesen fra Taulov, for en pris på ca.14.000 kr. Stationen blev taget i brug den 25. august 1917, da det første tog på Troldhedebanen kørte i ordinær drift. Man kunne se stationens høje mast (20 m) ved semaforen, fra Bramdrupdam. Masten er siden hen blevet fjernet (1961), men fundamentet kan stadig ses på stationen.

Pakhuset, der i dag bruges som udstilling, blev brugt som varehus af varepartier.

Adressen er:
Egtvedvej 132,
6000 Kolding

 

Kilde: wikipedia